• بازديدها: 256

مشاهیر و مفاخر در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند

مشاهیر و مفاخر در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند/بازگشت خالقی دستاورد کنگره مشاهیر کرد است
محمدعلی سلطانی در اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد اظهار داشت: بر خود وظیفه می‌دانم از استاندار کردستان تقدیر کنم که زمینه برگزاری این کنگره ملی را فراهم کرده‌اند.

وی اذعان داشت: دستاوردهای این اتفاق بزرگ که در سنندج شکل گرفته بسیار زیاد است بازگشت مظهر خالقی یکی از دستاوردهای مهم کنگره مشاهیر کرد است که نشان می‌دهد که انسان‌های مشهور و مفاخر در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند.

سلطانی عنوان کرد: بازگشت مظهر خالقی به ایران، بازگشت ادب موسیقایی و اخلاق هنری به سنندج است، بازگشت کسی است که در طول 40 سال دوری از این سرزمین به ما می‌رساند که کسانی که خدمتکار جامعه هستند در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند و همواره خدمت‌کار ملت خود هستند.

وی به فارغ‌التحصیل شدن 35 دانشجوی ادبیات کرد در دانشگاه کردستان هم اشاره کرد و گفت:‌ اینها نشان می‌دهد در این حوزه کار می‌شود و باید قدردان و سپاس‌گذار باشیم.

این نویسنده مشهور کرد خاطرنشان کرد: ما کردها با نان خشک زندگی می‌کنیم ولی هرگز سر تعظیم مقابل زور پایین نمی‌آوریم.

وی افزود: جوانان کرد از جوانان سایر نقاط ایران فرهنگ‌دوست‌تر و هم برای فرهنگ تلاش بیشتر می‌کنند.

سلطانی اذعان داشت: کرد از ترک، عرب، بلوچ و غیره بالاتر نیست اما با تلاش جوانان تحصیلکرده یکمین گام را در دانشگاه کردستان برداشتیم.

وی با عنوان اینکه اینکه امروز کرد جایزه صلح نوبل و امروز جایزه فیدز ریاضی را با نام خود ثبت می‌کند و مفاخر کرد در تمام جهان نام‌آور هستند، افزود:‌ یکی دیگر از دستاورد این کنگره گفتمان بزرگان کرد در سراسر ددنیا بود.

سلطانی اضافه کرد: ما در قلمرو ایران بزرگ بوده‌ایم و در سراسر کوهپایه‌های زاگرس زندگی کرده و برای پایداری آن تلاش و ایثار کرده‌ایم.

سلطانی با بیان اینکه ما تنها مردمی هستیم که صاحب حکمت و فلسفه هستیم، اظهار کرد:‌ کرد همواره مدافع مرزهای ایران بوده و در راه دفاع از مرزها خون داده‌ است.

این نویسنده و پژوهشگر کرد گفت: کردها هیچگاه مردم خشنی نبوده‌اند بلکه همیشه مدافع مرزهای ایران بوده‌ایم.

وی بیان کرد: کردها در خراسان، آذربایجان و سراسر کوهپایه‌های زاگرس حضور دارد و فرهنگ و حقوق‌مان باید در جای خود باشد.

سلطانی خواستار برگزاری کنگره سهروردی در دانشگاه کردستان شد و عنوان کرد: فلسفه سهروردی فلسفه کردی است و برگزاری چنین پاسداشت و کنگره‌ای برای سهروردی نیاز است.

وی اذعان داشت: بعد از اینکه سلفیت به هند و کشورهای عربی گسترش پیدا کرد امروز همه پیروان قادریه و نقشبندیه رو به کردستان می‌کنند.

سلطانی اضافه کرد: سرنوشت ما نه با ترک عثمانی و نه با عرب‌ها پیوندی نداشته بلکه با فارس‌ها گره خورده است اگر نامهربانی بوده با مهربانی جواب داده‌ایم و همواره سعی کرده‌ایم آب و خاک خود را حفظ کنیم حتی اگر با اهدای خون بوده است.

وی تصریح کرد: ما چون اهل قلم هستیم و در هیچ چهارچوبی نمی‌گنجیم امیدواریم دانشگاه کردستان بتواند به عنوان یاری‌گران آزادی و باری‌گران عدالت در این راستا ایفای نقش کنند.

گفتنی است، کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در یازدهم و دوازدهم تیرماه 98 با حضور مسوولان استانی و کشوری، هنرمندان و اسطوره‌های کُرد از جمله مظهر خالقی و شهرام ناظری و با تجلیل از ۳۰ مشاهیر کُرد جهان به شرح ذیل برگزار شد:

میکائیل اصلان
نزند بگیخانی
کلیم الله توحدی
مظهر خالقی
هادی ضیاءالدینی
بیژن ذوالفقارنسب
کیانوش رستمی
قطب الدین صادقی
محمدعلی سلطانی
عزیز شاهرخ
اسعد شیخ الاسلامی
مجتبی شمسی پور
بختیار علی
انور قره داغی
محمدعلی قره داغی
بیژن کامکار
کیهان کلهر
علی اکبر مرادی
امیر نصرت الله معین وزیری
کوردستان موکریانی
عزالدین مصطفی رسول
معصومعلی معصومی
آزاد نجار
بیژن نامدار زنگنه
شهرام ناظری
عطا نهایی
علی اشرف نوبتی
لطیف هلمت
عثمان هورامی