• بازديدها: 80

تنها گناه پرتو این است که مشهدی و شیرازی نبود

تنها گناه پرتو این است که مشهدی و شیرازی نبود

به گزارش پایگاه خبری میلکان، آیین تشییع و خاکسپاری پرتو با حضورجمعی ازفرهنگ دوستان واهالی ادب وهنر در کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار میلکان، دکتر محمدعلی سلطانی پژوهشگر و نویسنده برجسته کرمانشاهی در آیین خاکسپاری استاد علی اشرف نوبتی” پرتو” با بیان اینکه سخن گفتن در اینجا برای فرو ریختن ادب زاگرس است گفت: امروز ستاره ای در زاگرس غروب کرد که شأن او هیچ کمتر از بزرگان ادب معاصر نیست.
او بابیان”همام را سخن دلفریب و شیرین است، اما چه سود که بیچاره نیست شیرازی” افزود: پرتو در مقام هنری خود اگر بیشتر از استادی همچون شجریان در آواز نبوده، کمترنیست، اما تنها گناه پرتو این بود که مشهدی نبود و کرمانشاهی است. پرتو شخصیتی بود که توانست شعر و ادب را از کوهپایه‌های زاگرس به دانشگاه‌ها ببرد.
سلطانی خطاب به مسئولین کشوری خاطرنشان ساخت: من با مسئولین استان کاری ندارم چون شان پرتو بالاتر از این حرفهاست که ما از یک مدیر استانی گله کنیم. پیام وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و آموزش و پرورش کجاست؟ کجا هستند نمایندگانی که از این مردم رای می گرفتند وصد البته اگر الان زمان قبل ازانتخابات بود همه آنان را به ردیف درصف صاحب عزا می دیدیم.
او با تاکید بر اینکه استاد پرتو شخصی است که حتی زیر بار گوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به او واگذار کرد نرفت و او را در آغوش پدرش دفن کردند اظهار داشت: ما چرا نباید قدر فرهنگ این سرزمین را بدانیم.استاد پرتو دو برابر زبان مادری،به زبان فارسی شعرسروده است.
شعرهای پرتو سرآمد تمام سخن سرایان معاصر امروز،جز تعدادی انگشت شمار است. می‌گویند ۶۰۰ کیلومتر پایین تر از تبریز شهریاری دیگر به نام پرتو زندگی می‌کند، ما مفتخریم به نام این سعدی.
این پژوهشگر باقی سخنرانی خود را به زبان کردی بیان کرد و ادامه داد: درد مایکی و دوتانیست ، پرتو شخصیتی بود که اگر کتاب “پرتوی مهر” او را بخوانید خواهید دانست این شخصیت توانسته زبان مادری خود را به دانشگاه‌های تمام شهرها از جمله: آذربایجان، تبریز، ارومیه ، سنندج، اهواز و خوزستان و خلیج همیشه فارس ببرد.
دکتر سلطانی با تاکید بر اینکه زبان کردی و فارسی مانند گوشت و خون است تصریح کرد: اگر زبان فارسی از بین برود کردی هم از بین رفته و اگر کردی از بین برود فارسی نیز از بین خواهد رفت، آن زبان فارسی که زمانی می‌گفتند از حلب تا کاشغر میدان سلطان سنجر است دیگر نیست ،امروز برد زبانی زبان فارسی ازفرودگاه کرمانشاه تا فرودگاه زاهدان رسیده است. چرا می‌خواهید فرهنگ این مملکت را از بین ببرید؟ چرا عنایتی به فرهنگ این مملکت ندارید؟
او خطاب به مدیران استانی گفت: شما از جنس این مردمید،باید در کنار مردم باشید، شما برای این مردم چه کرده اید؟ تا زمانی که پرتو زنده بود از شما هیچ انتظاری نداشت. او بسیاربزرگتر از این مسائل بود.
این پژوهشگر برجسته با اشاره به خاطره‌ای از استاد پرتو که در کتاب پرتوی مهر آمده است گفت: با تمام شان و جایگاه علمی و ادبی که در کشور داشت ولی همچنان در بین مردم بود، با تاکسی در شهر تردد می کرد با وجود اینکه پدر استاد پرتو معمارباشی کرمانشاه بود و بالغ بر دویست ساختمان بزرگ  دراین شهرساخت اما علی اشرف نوبتی در یک منزل اجاره‌ای پرواز کرد.
سلطانی با تشکر از دوستداران پرتو که از اقصی نقاط استان کرمانشاه و شهرهای دور دست آذربایجان شرقی، غربی و کردستان خود را به این مراسم رساندند بیان داشت: کرمانشاه چطور سرزمینی شده است که برای فرهنگ خودش ارزش قائل نیست!؟ نماینده دانشگاه سنندج در مراسم حضور دارد اما از مدیران دانشگاه رازی کسی نیامده است. از مسئولین این دانشگاه که قرنطینه منجمد شده است و فقط به درد خودش می‌خورد خبری نیست دانشگاه ها و مراکز فرهنگی هنری معنی و مفهوم دارند.
او با بیان اینکه احوال اهل قلم و هنر کرمانشاه خوب نیست گفت: مرگ انسان های بزرگ می تواند باعث تحولات بزرگی شود. آثار استاد پرتو و بازخوردها این را گواهی می‌دهد که یکسری تحولات فرهنگی عمیق و مستمر؛ پیوندهایی از ماکو تا خلیج فارس ایجاد کرده است.
سلطانی با اشاره به همین بی اعتنایی ها به استاد هندسی، روزنامه نگار بزرگی که ۷۰ سال در روزنامه های این سرزمین قلم زد خاطرنشان ساخت: فرهنگ در حال مرگ است، بودجه های میلیاردی برای جاهای دیگر هست اما برای فرهنگ این شهر نیست!